Kerékpár kategória választás: gondold végig alaposan!

cikksorozatunk 1. része
2018. 07. 18, Szerda

A „Hogyan válasszunk kerékpárt” kérdést azok teszik fel leggyakrabban, akik éppen megszerették a bringázást, és rájöttek, hogy még nagyobb élményt jelenthet majd a tekerés, ha megtalálják az optimális eszközt ehhez.

Cikksorozatunkkal ehhez próbálunk segítséget nyújtani, rögtön hozzátéve persze, hogy olvasott információk alapján ember legyen a talpán, akinek sikerül majd optimális döntést hoznia. Érdemes erről sokat beszélgetni, bringás barátokkal, vagy eladóinkkal, ami pedig igazán megkönnyíti a választást, ha ki is próbálhatjuk a kiszemelt kerékpárokat.

Furán hangzik, de a megszállott bringásoknak egyszerűbb dolguk van, hiszen ők általában több kerékpárt tartanak a garázsban és így nem olyan nehéz a megfelelőt kitolni, ha mondjuk országúti edzésre indulnak, vagy éppen városi közlekedés a cél. Sokkal nehezebb kiválasztani azt az egyet, amivel mondjuk sportolni, közlekedni, esetleg néha túrázni is szeretnénk.

Már abban sem könnyű megegyezni, hány kategória létezik… Mi most azt a felsorolást követjük majd, ami szerint honlapunkon is rendeztük a kerékpárokat: Mountian bike, Cross, Trekking, Országúti, Fitness, Városi és Gyermekkerékpárok, valamint E-bike-ok. Nyilván ezeken belül több alkategória létezik és azon is lehet vitatkozni, hogy az alkategóriákat akár főkategóriaként is kiemelhetnénk.

Fontos helyük van a bringák széles palettáján például a BMX-eknek, vagy a fekvőbringáknak és említhetnénk még mást is, de az egyszerűség kedvéért a szélesebb vásárlóközönség igényei szerint szeretnénk bemutatni a kerékpárokat. Eszerint például felnőtt korban már nagyon kevesen BMX-eznek (ezeket a bringákat a gyermekkerékpárok között tárgyaljuk majd), és fekvőbringát is kevesen választanak vegyes felhasználásra (például városi közlekedésre), nem véletlenül.

A megfelelő kategóriára két kérdés – a „Hol használod?” és a „Hogyan használod?” – szerint lehet legnagyobb biztonsággal rábökni. A „Hol?” kérdés elsősorban a terepre (beleértve a városi körülményeket) utal. A „Hogyan?” kérdéssel arra keressük a választ, hogy mennyire vagy teljesítmény-centrikus, sportos, vagy éppen mennyire fontos számodra a komfort, a kényelmes testtartás. Milyen távokat bringázol le, alkalomszerűen kerékpározol, esetleg „tűzön-vízen át”, akkor is lenyomod a tíznapos túrát, ha folyamatosan ömlik a nyakadba az eső…

Ha nagyon röviden szeretnénk felosztani a kerékpár kategóriákat a „Hol?” szerint, akkor mountain bike-ban akkor érdemes gondolkozni, ha kemény terepen, köves, gyökeres talajon, hegyekben, meredek lejtőkön is bringázunk. komolyabb technikát nem igénylő ösvényekre, nem szilárd burkolatú utakon jó hasznát vehetjük a cross bringáknak (ami az országúti és a mountain bike keresztezése), vagy a koskormányos cyclocross/gravel kerékpároknak is (kategória-bontásunkban ezek alkategóriák az országúti bringákon belül.

Ha főleg aszfalton bringázunk, akkor az országúti, a trekking és a fitness modellek közül érdemes válogatni, utóbbi kettővel nem szilárd burkolatú vidéki utakon is elboldogulunk. Nyilván a város – mint helyszín – nem az útburkolat, hanem a szükséges kiegészítő felszerelések – világítás stb. – miatt határozza meg a kategóriát. Sokkal gazdaságosabb egy olyan komplett bringát választani, melyen gyárilag megtalálhatóak a számunkra szükséges felszerelések, mint apránként megvásárolni hozzá ezeket.

A „Hogyan?” kérdésre olyan irányból érdemes keresni a választ a kerékpár választás szempontjából, hogy milyen pozícióban ülünk a bringán, ez nagyjából fedésben van azzal, mennyire sportosan használjuk. Például ha főleg aszfalton tekerünk kikapcsolódási céllal, szóba jöhet egy országúti gép hajlottabb háttal ülve, de egy fitness bringa is, ahol jóval egyenesebb a gerincünk. A trekking (túra) és cross kerékpárok is a kényelmesebb testtartást támogatják, de ha például teljesítmény-centrikus túrákban gondolkozunk csomagokkal, akkor az országúti kategóriából is választhatunk koskormányos gravel-bike-ot.

A mountain bike-ok piacán olyan széles a paletta, hogy hosszú lenne belemenni a „Hogyan?” kérdésre kapható válaszokba, ezeket majd úgyis tárgyaljuk sorozatunk későbbi részeiben. Nyilván a városi kerékpár sem ugyanazt jelenti mindenkinek. Valakinél szempont, hogy olcsó, egyszerű bringával szeret közlekedni, amit bárhol nyugodt szívvel kint hagyhat az utcán, más pedig e-bike-ot vásárol egymillióért, mert nem szeretne megizzadni, ha átteker a felüljárón.

A „Hogyan?” kérdéskörben az is fontos, hogy nyilván többféle célra fogjuk használni a kerékpárt, például sportolásra és közlekedésre. Mondjuk a dedikáltan városi bringák többsége sportolásra sokkal kevésbé alkalmas, mint fordítva: egy fitness- vagy gravel bike teljes értékű közlekedési eszköz is lehet, a city felszereléssel ellátott trekking kerékpárokról ne is beszéljünk. Női vázas bringát is ritkábban használnak a hölgyek sportolásra, de a sportos nők simán elboldogulnak hagyományos vázas kerékpárral a városban.

Bevezető részünk végéhez közeledve egy dolgot nagyon fontos még általánosságban megemlíteni a kerékpár választáshoz. Ez pedig a megfelelő méret. Az, hogy sikerüljön megtalálni a testalkatunkhoz és stílusunkhoz ideális méretet, fontosabb, mint a márka, vagy a felszereltségben tapasztalható apróbb különbségek. A tömeggyártás miatt nyilván nem centinként válogathatunk, ezért sokszor előfordul, hogy adott márka két mérete között lenne a számunkra tökéletes modell, de más márkából pont megtaláljuk ezt. Ilyenkor érdemes félretenni a márkahűséget, kikapcsolni a beidegződéseket és olyan bringát választani, ami tényleg hozzánk passzol. 

Sorozatunk további részeiben sorra vesszük az egyes kategóriákat, hogy egész pontosan magadra ismerhess, milyen kerékpárt válassz…

Üzletünkben teljeskörű tanácsadással, tesztpaddal, tesztre vihető bringákkal és méretbeli tanácsadással várjuk a „tanácstalanokat”!

 

Sorozatunk további részei a kapcsolódó cikkek között:

pic_1 pic_2 pic_3 pic_4 pic_5 pic_6 pic_7