Kerékpár kategória választás: gondold végig alaposan!

cikksorozatunk 1. része
2018. 07. 18, Szerda

A „Hogyan válasszunk kerékpárt” kérdést azok teszik fel leggyakrabban, akik éppen megszerették a bringázást, és rájöttek, hogy még nagyobb élményt jelenthet majd a tekerés, ha megtalálják az optimális eszközt ehhez.

Cikksorozatunkkal ehhez próbálunk segítséget nyújtani, rögtön hozzátéve persze, hogy olvasott információk alapján ember legyen a talpán, akinek sikerül majd optimális döntést hoznia. Érdemes erről sokat beszélgetni, bringás barátokkal, vagy eladóinkkal, ami pedig igazán megkönnyíti a választást, ha ki is próbálhatjuk a kiszemelt kerékpárokat.

Furán hangzik, de a megszállott bringásoknak egyszerűbb dolguk van, hiszen ők általában több kerékpárt tartanak a garázsban és így nem olyan nehéz a megfelelőt kitolni, ha mondjuk országúti edzésre indulnak, vagy éppen városi közlekedés a cél. Sokkal nehezebb kiválasztani azt az egyet, amivel mondjuk sportolni, közlekedni, esetleg néha túrázni is szeretnénk.

Már abban sem könnyű megegyezni, hány kategória létezik… Mi most azt a felsorolást követjük majd, ami szerint honlapunkon is rendeztük a kerékpárokat: Mountian bike, Cross, Trekking, Országúti, Fitness, Városi és Gyermekkerékpárok, valamint E-bike-ok. Nyilván ezeken belül több alkategória létezik és azon is lehet vitatkozni, hogy az alkategóriákat akár főkategóriaként is kiemelhetnénk.

Fontos helyük van a bringák széles palettáján például a BMX-eknek, vagy a fekvőbringáknak és említhetnénk még mást is, de az egyszerűség kedvéért a szélesebb vásárlóközönség igényei szerint szeretnénk bemutatni a kerékpárokat. Eszerint például felnőtt korban már nagyon kevesen BMX-eznek (ezeket a bringákat a gyermekkerékpárok között tárgyaljuk majd), és fekvőbringát is kevesen választanak vegyes felhasználásra (például városi közlekedésre), nem véletlenül.

A megfelelő kategóriára két kérdés – a „Hol használod?” és a „Hogyan használod?” – szerint lehet legnagyobb biztonsággal rábökni. A „Hol?” kérdés elsősorban a terepre (beleértve a városi körülményeket) utal. A „Hogyan?” kérdéssel arra keressük a választ, hogy mennyire vagy teljesítmény-centrikus, sportos, vagy éppen mennyire fontos számodra a komfort, a kényelmes testtartás. Milyen távokat bringázol le, alkalomszerűen kerékpározol, esetleg „tűzön-vízen át”, akkor is lenyomod a tíznapos túrát, ha folyamatosan ömlik a nyakadba az eső…

Ha nagyon röviden szeretnénk felosztani a kerékpár kategóriákat a „Hol?” szerint, akkor mountain bike-ban akkor érdemes gondolkozni, ha kemény terepen, köves, gyökeres talajon, hegyekben, meredek lejtőkön is bringázunk. komolyabb technikát nem igénylő ösvényekre, nem szilárd burkolatú utakon jó hasznát vehetjük a cross bringáknak (ami az országúti és a mountain bike keresztezése), vagy a koskormányos cyclocross/gravel kerékpároknak is (kategória-bontásunkban ezek alkategóriák az országúti bringákon belül.

Ha főleg aszfalton bringázunk, akkor az országúti, a trekking és a fitness modellek közül érdemes válogatni, utóbbi kettővel nem szilárd burkolatú vidéki utakon is elboldogulunk. Nyilván a város – mint helyszín – nem az útburkolat, hanem a szükséges kiegészítő felszerelések – világítás stb. – miatt határozza meg a kategóriát. Sokkal gazdaságosabb egy olyan komplett bringát választani, melyen gyárilag megtalálhatóak a számunkra szükséges felszerelések, mint apránként megvásárolni hozzá ezeket.

A „Hogyan?” kérdésre olyan irányból érdemes keresni a választ a kerékpár választás szempontjából, hogy milyen pozícióban ülünk a bringán, ez nagyjából fedésben van azzal, mennyire sportosan használjuk. Például ha főleg aszfalton tekerünk kikapcsolódási céllal, szóba jöhet egy országúti gép hajlottabb háttal ülve, de egy fitness bringa is, ahol jóval egyenesebb a gerincünk. A trekking (túra) és cross kerékpárok is a kényelmesebb testtartást támogatják, de ha például teljesítmény-centrikus túrákban gondolkozunk csomagokkal, akkor az országúti kategóriából is választhatunk koskormányos gravel-bike-ot.

A mountain bike-ok piacán olyan széles a paletta, hogy hosszú lenne belemenni a „Hogyan?” kérdésre kapható válaszokba, ezeket majd úgyis tárgyaljuk sorozatunk későbbi részeiben. Nyilván a városi kerékpár sem ugyanazt jelenti mindenkinek. Valakinél szempont, hogy olcsó, egyszerű bringával szeret közlekedni, amit bárhol nyugodt szívvel kint hagyhat az utcán, más pedig e-bike-ot vásárol egymillióért, mert nem szeretne megizzadni, ha átteker a felüljárón.

A „Hogyan?” kérdéskörben az is fontos, hogy nyilván többféle célra fogjuk használni a kerékpárt, például sportolásra és közlekedésre. Mondjuk a dedikáltan városi bringák többsége sportolásra sokkal kevésbé alkalmas, mint fordítva: egy fitness- vagy gravel bike teljes értékű közlekedési eszköz is lehet, a city felszereléssel ellátott trekking kerékpárokról ne is beszéljünk. Női vázas bringát is ritkábban használnak a hölgyek sportolásra, de a sportos nők simán elboldogulnak hagyományos vázas kerékpárral a városban.

Bevezető részünk végéhez közeledve egy dolgot nagyon fontos még általánosságban megemlíteni a kerékpár választáshoz. Ez pedig a megfelelő méret. Az, hogy sikerüljön megtalálni a testalkatunkhoz és stílusunkhoz ideális méretet, fontosabb, mint a márka, vagy a felszereltségben tapasztalható apróbb különbségek. A tömeggyártás miatt nyilván nem centinként válogathatunk, ezért sokszor előfordul, hogy adott márka két mérete között lenne a számunkra tökéletes modell, de más márkából pont megtaláljuk ezt. Ilyenkor érdemes félretenni a márkahűséget, kikapcsolni a beidegződéseket és olyan bringát választani, ami tényleg hozzánk passzol. 

Sorozatunk további részeiben sorra vesszük az egyes kategóriákat, hogy egész pontosan magadra ismerhess, milyen kerékpárt válassz…

 

pic_1 pic_2 pic_3 pic_4 pic_5 pic_6 pic_7