Mi a különbség egy maraton- és egy XCO fully MTB között?
Március 18-án kezdetét veszi a hegyikerékpársport legfontosabb többnapos maratonja, a Cape Epic, Nino Schurter szerelője, Yanick az alábbi videóban pedig megmutatja, hogyan készítik fel a Scott Spark fullyt a 9 napos versenyen, valamint mesél a különbségekről egy XCO-bringához képest:
Az olimpiai szám, vagyis az XCO a mountain bike sport Forma 1-je, ahol a depóban szerelők segítenek, ha a versenyzőknek bármilyen technikai problémájuk támad. Egy maratonverseny akár több mint 100 kilométeres szakaszán viszont nem vehetnek igénybe külső segítséget, a résztvevőknek kell megoldani minden problémát.
Nino Scott Spark versenygépe, amit az XCO világkupákon használ, 9,76 kg-ot nyom pedálokkal, mindennel együtt, ez pont a minimum, amire szükség van egy XCO versenyen. Amikor maratonra készítik fel a bringát, nagy különbség, hogy vinni kell minden szerszámot, amivel megoldható, ha technikai probléma adódik. Egy többnaposon nem indulhatsz el a másnapi szakaszon, ha nem fejezed be értékelhetően a mait…
Többnaposon alacsonyabb nyomáson használják a felfüggesztéseket és a gumikat is, hogy kényelmesebb legyen a bringázás. Gumiból olyat választanak, aminek extra oldalfal védelme van és több defektjavító folyadékot is öntenek bele. Érdekes részlet a Sahmurai S.W.O.R.D. Tubeless kit, ami a kormányba dugható és egy mozdulattal kivehető, használható. A rostszerű anyag a gumin keletkezett vágásba nyomva a defektgátló folyadék segítségéve kitölt egy nagyobb lyukat is, amit a defektgátló önmagában nem biztos, hogy megfogna.
Könnyebb áttételeket tesznek fel, előre (az XCO-n használt 38 helyett) 34-es vagy 36-os tányért, hátra a legnagyobb átfogású SRAM Eagle sort. Az egyik szponzora, a Topeak kulacstartóját, nyeregtáskáját multiszerszámát és minipumpáját használja a Scott gyári csapata. Maratonon szinte minden versenyző felteszi a Garmint és a wattmérőt (még az is, aki XCO-ra nem), itt pont megfelelő helye van egy tartalék patentszemnek is láncszakadás esetére.
Érdemes feltekerni a nyeregcsőre egy adag vízálló duct tape-et is, valamint vinni pár kábelkötegelőt, nem is gondolnánk, mennyi probléma adódhat, ami ezek segítségével elhárítható. Nyilván a fentebb felsoroltakkal megnő a bringa össztömege kicsit, de ha jó eséllyel be akarják fejezni a versenyzők mind a 9 szakaszt, nem lehet megspórolni ezeket a grammokat.
Vasárnaptól pedig kiderül, hogy szuperálnak majd a Sparkok, szurkoljunk együtt Nino-éknak a Cape Epic-en!